Kompetenceudvikling som en del af dit personlige brand

“Jeg skal tilbage på skolebænken…”

Vi hører ofte denne sætning i sammenhænge, hvor folk skal tilbage i uddannelsessystemet enten efter et eller flere sabbatår eller modne folk, som efter flere år i arbejde vælger at efteruddanne sig.

Men handler det virkelig om at skulle tilbage på skolebænken? – Befinder vi os ikke på skolebænken gennem hele livet på en rejse bestående af muligheder og læring?

Jeg prøver så vidt muligt altid at danne mig et fremadrettet syn med et overblik over den nuværende situation. Men jeg forsøger samtidig at have et reflekterende blik på den såkaldte skolebænk; ikke fordi jeg vil tilbage til livet som studerende, men fordi jeg ikke tror på, at man som menneske nogensinde stopper med at lære eller at udvikle sine kompetencer, uanset om man er et 5-årige børnehavebarn, en 23-årig studerende, en 48-årig leder eller en 82-årig pensionist.

Vil du nøjes?

Jeg stiller dig spørgsmålet: Ville du være tilfreds med et liv, hvor du måtte “nøjes” med de kompetencer, som du kan sætte ord på nu og her, uden mulighed for at styrke dem eller at udvikle flere?

Vi får gang på gang at vide, at vi skal evne at sætte ord på vores kompetencer – det er næsten en hel kompetence i sig selv. Men det gælder ikke kun folk, som søger efter et arbejde; det gælder ligeså meget dig, som har et arbejde. Her benytter jeg mig af denne dynamiske model, hvor kompetenceudvikling for mig handler om:

Dette tager ligeledes afsæt i personlig branding, som er blevet en del af den nye mode i vores professionelle liv. Og googler man netop dette, kommer der forklaringer op, som definerer personlig branding som “dét signal, du sender til omgivelserne om, hvem du er, og hvad du kan” og som en “proces hvor individer differentierer sig og skiller sig ud fra gennemsnittet ved at identificere og udtrykke deres unikke værdi, uanset om disse er faglige eller personlige.”

Personlig branding kan dermed kort forklares som en slags manipulation af, hvad du ønsker, at andre mennesker forbinder med dig som menneske og som navn.

Så hvorfor egentlig?

For at hjælpe dig lidt på vej til at reflektere over svaret på dette spørgsmål, så prøv at sammenligne konceptet om kompetenceudvikling med dét at køre bil:

Som 18-årig fik jeg udleveret mit midlertidige kørekort efter min beståede køreprøve. Mens den køresagkyndige udskrev kortet, kiggede han skævt på mig med et blik henover brillekanten og sagde: “Det er først nu, at du skal lære at køre bil, sådan rigtigt, så gør det godt!” Jeg havde hidtil begået mig i trafikken ud fra teoriundervisning og køretimer med en kørelærer i bilen, men det var først efter min beståede køreprøve, at jeg skulle lære at blive en rutineret bilist, hvor teorien skulle blive til rutine frem for en koncentreret overvejelse og handling.

Som ny bilist (eller nyuddannet) skal man altså ud for at udvikle sine teoretiske kompetencer til mere praktiske kompetencer. Men er det kun de nye bilister, som kan blive bedre til at begå sig i trafikken? Er det kun dem, som skal udbedre deres køreegenskaber? Ville du selv kunne bestå en teoriprøve i dag? – Selv en erfaren bilist (eller en erfaren leder) med 20 år bag sig på vejene vil ofte også have godt af at opdatere sine køreegenskaber og sin viden om den nye teori på området.

Tillader du derfor dig selv at blive siddende på den førnævnte skolebænk, skaber du dermed en mulighed for at rykke dig og blive endnu dygtigere end du allerede er nu – og dermed styrke dit eget brand.

Det er dog vigtigt at huske, at dit brand baseres på dine valg og dit eget syn på dig selv!

Mange forbinder identitet og succes med sit job, og vil derfor ofte opbygge sit brand baseret på netop dette. Men dit job eller mangel på samme definerer ikke, hvem du er som menneske.

Hvordan bruger jeg det?

Jeg har taget et valg om ikke at lade min tid og rolle som jobsøgende definere, hvem jeg er som menneske. Det skal ikke være en begrænsning eller en stillestående periode. Mens jeg hver dag drømmer om at kunne møde op på et arbejde med opgaver, officielle ansvarsområder og kollegaer, hungrer jeg stadig efter udvikling – udvikling af mit brand!

Jeg har derfor valgt at gøre min tid som jobsøgende til en mulighed for at udvikle mine faglige såvel som personlige kompetencer og dermed mit personlige brand.

Dette er således årsagen til, at jeg gennem de seneste seks måneder har haft stort fokus på at udfordre mig selv hver eneste dag – udfordre mig selv til at se på mig selv udefra og ind og dermed lytte til andres tanker om mig. Dette har indtil videre ført til en hjemmeside, netværksmøder med inspirerende folk i branchen samt en stærkere forståelse for, hvordan man positionerer sig selv på et stærkt konkurrencepræget marked. Derudover har jeg deltaget i en lang række kurser omhandlende alt mellem konceptudvikling, positiv psykologi og app- og webudvikling – bare for at nævne nogle stykker. Alt sammen fordi jeg nyder at udvikle mit potentiale, min forståelse for nye områder og min interesse for at udvide mit eget mindset.

Hvad kan du gøre allerede i dag?

Kompetenceudvikling handler altså vigtigst af alt om at være i stand til at reflektere og at udfordre sin egen selvindsigt. Hvad er du god til? Hvad interesserer du dig for? Hvad gør du helt naturligt? Og hvor føler du dig udfordret? – Det handler om at være i stand til at se på sig selv udefra og ind… eller at have modet til at bede om andres syn på en selv – og lytte til det.

Jeg vil derfor give dig en udfordring. En udfordring, som du kan tage på dig allerede i dag – over din kaffepause, din frokost eller mens du står i køen og venter ved kassen i supermarkedet.

Start med at bruge blot 5 minutter på at tænke over, hvilke kompetencer du besidder nu og her, hvilke kompetencer du ville ønske, du besad, og hvad der skal til for at nå dertil.

Eller prøv at bede en personlig eller en professionel relation om at fortælle, hvordan de opfatter dig – hvad du er god til og hvad de ser som dine udfordringer, hvis du vil nå længere. Måske de ser noget, du ikke selv kunne se?

Sigt højt! Du er dit eget brand – og kun du kan vælge at forme det! Så lad ikke dig selv forlade skolebænken – bliv siddende – og tillad dig selv at udvikle dine kompetencer og kvaliteter ud fra dine egne ønsker i din egen retning gennem hele livet!